Agnese
Pavanello
Agnese Pavanello studied musicology at the universities of Pavia, Regensburg, Freiburg i. Br. and Basel as well as at the University of Fribourg, where she received her doctorate in musicology. According to
her work as a musicological assistant at the universities of Salzburg and Vienna and the publication of articles, editions of instrumental music (Corelli, Tartini, Locatelli, Bonporti) and a book on Roman concerti grossi, she was a contributor to the Gaspar van Weerbeke Edition and editor of Gaspar van Weerbeke’s masses and motets. Since 2012 she has been working in the research department of the Schola Cantorum Basiliensis in Basel with teaching and research assignments. From 2014 to 2021, she led two SNSF research projects on Renaissance music, focusing in particular on questions of the transmission and function of motets cycles at the end of the 15th century.
Gaffurius’ Libroni – Ave regina caelorum
From the concert Reopening Gaffurius’ Libroni – Motets in Milan in Barfüsserkirche January 30, 2022 Basel Historisches Museum Basel
Gaffurius’ Libroni – Gloria Credo breves
Concert clip January 2022 from “Reopening Gaffurius’ Libroni” – Motets from Milan
Gaffurius’ Libroni – Mater digna Dei
Gaspar van Weerbeke, Gaffurius Librone 1, fol. 115v-116r
From the concert Reopening Gaffurius’ Libroni – Motets in Milan, January 30, 2022, Barfüsserkirche Historisches Museum Basel
Gaffurius’ Libroni – Spes reorum es
From the sequence Ave virgo gloriosa, Heerenberg, Castle Huis Bergh, MS 34, fol. 135r-138r
From the concert Reopening Gaffurius’ Libroni – Motets in Milan, January 30, 2022, Barfüsserkirche Historisches Museum Basel
Gaffurius’ Libroni – Ave Maria gratia plena (Loyset Compère) (2nd part: Sancte Michael)
Librone 3, 187v-189r
From the concert Reopening Gaffurius’ Libroni – Motets in Milan, January 30, 2022, Barfüsserkirche Historisches Museum Basel
2024
December
Nun singet und seid froh!
Rejoice and sing alongBarfüsserkirche
2025
January
«Was ich euch singen thu!»
Die ganze Welt im NachrichtenliedIm 16. und 17. Jahrhundert konnten die Menschen nicht nur lesen, was in der Welt um sie herum geschah, sondern vor allem auch hören. Alle möglichen Nachrichten wurden von spezialisierten Druckern wie etwa dem Basler Johann Schröter auf den Markt gebracht, von Strassensängerinnen und -sängern auf der Gasse oder in der Beiz aufgeführt und als handliche Broschüre zum Mit- und Nachsingen an das Publikum verkauft. Solche Liedflugschriften sind ein bisher kaum beachtetes Newsgenre der Frühen Neuzeit, vor allem aber ein unglaublich reiches musikalisches Repertoire.
February
La Contenance françoise
A cappella in the time of BinchoisBarfüsserkirche
Historical Museum Basel
March
Daheim bei Milán & Galilei
Lute parcours IIHaus zum Kirschgarten
Historisches Museum Basel
September
Festival 2025 «ARCADIA»
2. ReRenaissance FestivalBasel, Martinskirche